Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen Social Schools
  • Home
  • Onze school
    • Visie en Missie
    • Team
    • MR
    • OR
  • Ouders
    • Inschrijven
    • Social Schools
    • Verlof en extra vakantie
    • Als er iets mis is......
  • Praktische informatie
    • Schoolgids
    • Schooltijden
    • Vakanties en studiedagen
    • Vrijwillige ouderbijdrage
    • Protocollen
  • Contact
  • Edumare
  • Samenwerkingen
    • Samenwerkingsverband
    • Schoolmaatschappelijk werk
    • Logopedie
    • Jeugdarts en jeugdverpleegkundige
    • Peuterspeelzaal / Kinderdagverblijf
    • BSO
  1. Home »
  2. Ouders »
  3. Als er iets mis is......

Als er iets mis is......

Overal waar gewerkt wordt ontstaan wel eens misverstanden of worden er fouten gemaakt, dus ook op onze school. Die misverstanden of fouten moeten natuurlijk wel uitgepraat en opgelost worden. Als ouder richt u zich in eerste instantie tot de leerkracht van uw kind en/of andere direct betrokkene om over zaken waar u zich niet in kunt vinden te overleggen. Ons streven is dat elke leerkracht u en/of uw kind altijd serieus neemt en goed naar u en/of uw kind luistert en samen met u en/of uw kind naar de best mogelijke oplossing zoekt. Mocht u het gevoel krijgen dat u niet serieus genomen wordt of komt u er met de leerkracht niet uit, dan kunt u de zaak bespreken met de directie of de interne vertrouwenspersoon van de school. Zij luisteren naar u, geven informatie over mogelijke vervolgstappen en brengen u eventueel in contact met de externe vertrouwenspersoon voor verdere begeleiding in de klachtprocedure. U kunt de externe vertrouwenspersoon zien als een objectieve deskundige van buiten de school. De externe vertrouwenspersoon begeleidt u bij het wegnemen van uw klacht.

Mocht de kwestie na overleg voor u alsnog niet op een bevredigende wijze zijn opgelost, dan kunt u uw klacht neerleggen bij de bestuurder van Onderwijsgroep Edumare. Op grond van de klachtenregeling staat het u ook vrij direct een klacht in te dienen bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC), waarbij Onderwijsgroep Edumare is aangesloten. Het beleid van de LKC is er evenwel op gericht dat klachten zoveel mogelijk binnen de (school)organisatie zelf worden opgelost. In het kader van dit beleid verwijst de LKC zaken die nog niet voldoende binnen de organisatie zelf zijn behandeld, naar de organisatie terug teneinde te bewerkstelligen dat binnen de organisatie alle wegen worden bewandeld om tot oplossing van de klacht te komen. Kan de klacht niet naar tevredenheid worden opgelost, dan neemt de LKC de klacht uiteraard in behandeling. Gelet op het beleid van de commissie geven wij u dringend in overweging een klacht in eerste instantie op te lossen op schoolniveau en - indien dit niet leidt tot een voor u bevredigende uitkomst - de zaak voor te leggen aan de bestuurder van Onderwijsgroep Edumare.

Het adres van Onderwijsgroep Edumare is:
Gemeenlandsedijk 26a
3216 AG Abbenbroek
E-mail: secretariaat@onderwijsvpr.nl
Telefoon 0181-391044

Bij klachten over seksueel geweld of seksuele intimidatie verzoeken we u direct de directeur van de school of de bestuurder van Onderwijsgroep Edumare hiervan in kennis te stellen. Ook kunt u direct contact opnemen met de vertrouwensinspecteur (Inspectie van het Onderwijs),
T: 0900-1113111.

Externe vertrouwenspersoon
Als u van mening bent dat uw klacht onvoldoende serieus wordt genomen, kunt u altijd contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon van Onderwijsgroep Edumare. De taak van de externe vertrouwenspersoon is na te gaan of de klacht opgelost kan worden door bemiddeling of dat er aanleiding is tot het indienen van een klacht. Desgewenst begeleidt de externe vertrouwenspersoon u bij de verder procedure. Mevrouw S. Rhee is de externe vertrouwenspersonen van Onderwijsgroep Edumare. Zij is bereikbaar op T: 010-4071599 of E: s.rhee@cedgroep.nl

Mocht u toch meteen een officiële klacht willen indienen, dan kunt u contact opnemen met de  Landelijke Klachtencommissie onderwijs (LKC) ondergebracht bij Onderwijsgeschillen. Het adres van Onderwijsgeschillen is:
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
T: 030-2809590
E: info@onderwijsgeschillen.nl

Onze school Visie en Missie Team MR OR
Ouders Inschrijven Social Schools Verlof en extra vakantie Als er iets mis is......
Praktische informatie Schoolgids Schooltijden Vakanties en studiedagen Vrijwillige ouderbijdrage Protocollen
Contact
Edumare
Samenwerkingen Samenwerkingsverband Schoolmaatschappelijk werk Logopedie Jeugdarts en jeugdverpleegkundige Peuterspeelzaal / Kinderdagverblijf BSO
  • Privacy statement

    Wat betekent de AVG voor onze school?

     

    Als school hebben wij uiteraard ook te maken met nieuwe Europese wetgeving rondom privacy, te weten de AVG die per 25 mei 2018 ingegaan is. AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming. In deze wet komt nog sterker dan voorheen de nadruk te liggen op de bescherming van persoonsgegevens, door de versterking en uitbreiding van privacyrechten. Dat betekent ook meer verantwoordelijkheden voor organisaties met betrekking tot de omgang met persoonsgegevens.

    BS De Ravelinde wil betrokkenen goed voorlichten over de privacybescherming op school, over de rechten en plichten van leerlingen, ouders en medewerkers en over wat de school doet om privacyrisico’s te beperken. Dat proberen wij hieronder te doen.

    Wat schrijft de AVG voor?

    Essentieel in de AVG zijn een aantal zaken:

    • Scholen zijn verplicht om ondubbelzinning te onderbouwen waarom ze persoonsgegevens van leerlingen willen verzamelen en verwerken en hoe lang ze die gegevens willen bewaren.
    • Ook mogen er niet meer gegevens worden verzameld dan strikt noodzakelijk is. Voor het gebruik van foto’s en video’s van leerlingen is bijvoorbeeld toestemming van ouders nodig. Toestemming moet altijd worden vastgelegd met een handtekening van de ouder(s). Dit geldt ook voor het gebruik van digitale leermiddelen die persoonsgegevens verwerken.
    • Verder mogen persoonsgegevens niet in te zien zijn door personen die die gegevens niet nodig hebben.

    Op BS De Ravelinde zullen we verder alles in het werk stellen om datalekken te voorkomen. Van een datalek is sprake als persoonsgegevens in verkeerde handen vallen of kunnen vallen, of kwijtraken. Wij hebben hier een datalekprotocol voor.

     

    In het privacyreglement van Edumare is beschreven hoe de school omgaat met persoonsgegevens, en wat de rechten zijn van ouders en leerlingen. Dit reglement is met instemming van de GMR vastgesteld.  

     

    Welke persoonsgegevens verzamelen wij?

    Wij maken alleen gebruik van persoonsgegevens als dat nodig is voor het leren en begeleiden van onze leerlingen, en voor de organisatie die daarvoor nodig is. De meeste gegevens ontvangen wij van ouders bij de inschrijving op onze school. Daarnaast registreren leerkrachten en ondersteunend personeel gegevens over leerlingen, bijvoorbeeld cijfers en vorderingen. Soms worden er bijzondere persoonsgegevens geregistreerd als dat nodig is voor de juiste begeleiding van een leerling, zoals medische gegevens (denk aan dyslexie of ADHD). 

    De leerlinggegevens worden opgeslagen in ons (digitale) administratiesysteem ParnasSys.

    Dit programma is beveiligd en toegang tot die gegevens is beperkt tot medewerkers van de stichting die de gegevens strikt noodzakelijk nodig hebben voor de uitvoering van hun werkzaamheden. In de privacyverklaring op https://www.edumarevpr.nl/ kunt u precies lezen welke gegevens wij verzamelen.

     

     

     

    Hoe zit het met digitale leermiddelen?

    Tijdens de lessen maken wij gebruik van digitale leermiddelen. Hiervoor wordt een beperkte set met persoonsgegevens uitgewisseld met leveranciers om bijvoorbeeld een leerling te identificeren als die inlogt. 

     

    Wij hebben met leveranciers duidelijke afspraken gemaakt over de gegevens die ze van ons krijgen. De leverancier mag de leerlinggegevens alleen gebruiken als wij daar toestemming voor geven. Een lijst van de leveranciers waar de school afspraken mee heeft gemaakt, is op te vragen bij het bestuur.

     

    Wanneer wisselen wij gegevens uit?

    Het kan nodig zijn dat wij gegevens uitwisselen met andere externe partijen, denk aan zorginstanties. Deze zijn vermeld in het privacyreglement. Als voor de uitwisseling geen wettelijke verplichting bestaat, dan vragen wij u vooraf toestemming om met deze partijen gegevens te mogen uitwisselen. 

     

    Uw toestemming voor foto’s en video’s, delen van contactgegevens en gebruik van sociale media

    Bij de inschrijving van uw kind(eren) vragen wij u om toestemming voor het gebruik van foto- en videomateriaal, het delen van uw contactgegevens met andere ouders en het gebruik van sociale media door uw kind(eren). U hebt te allen tijde het recht om deze toestemming te wijzigen. U kunt dit kenbaar maken via een mail aan de directeur.

     

    Wij attenderen u ook tweemaal per jaar via de ouderavonden, schoolapp of nieuwsbrief op het feit dat u wel of geen toestemming voor het gebruik van foto’s heeft gegeven. Dit om u eraan te herinneren dat u wel of geen toestemming geven heeft en dat u deze te allen tijde mag wijzigen.

     

    Foto’s en video’s maken en publiceren

     

    Het is voor ouders toegestaan om foto’s/video’s te maken op school. Echter u mag alleen uw eigen kind fotograferen. De directeur van de school mag het fotograferen op de school verbieden.

    Ook tijdens schoolactiviteiten die buiten school plaats vinden, zoals excursies of schoolreisjes kunnen er door ouders foto’s gemaakt worden. De school kan dit niet verbieden, maar vragen ouders wel om hier terughoudend in te zijn en deze beelden niet te delen via sociale media.

    Onze functionaris gegevensbescherming kunt u bereiken via m.vanderhorst@cedgroep.nl

     

  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools

Modal title